Jumaat, 16 April 2010

Sebuah coretan di pagi Jumaat


Setelah habis mengupdatekan post terbaru, hati ini terasa sungguh gembira dan sedih sedikit kerana banyak sahabat-sahabatku memberi kata-kata semangat kepadaku. Tidak ku sangka nukilanku yang tidak seberapa mampu juga membuatkan orang lain menyayangi ibu bapa mereka dan membuat mereka menitikkan air mata pengajaran daripada kisah-kisahku.

Tanpa ku sedar yang Jumaat datang menghampiriku, dan pada malam jumaat yang menjadi penghulu segala hari ini dan yang juga merupakan para-para roh orang-orang kubur iaitu termasuk arwah Ibunda Urfiah ku yang tercinta keluar mencari bekalan untuk dibawa ke alam barzah kembali. Masa itu juga digambarkan ada yang sedih tiada mendapat bekalan doa daripada anak-anak yang soleh kepadanya, namun ade juga bergembira kerana masih mendapat bekalan doa anak-anak mereka yang soleh. Mudah-mudahan arwah ibu ku merupakan orang yang gembira pada hari ini. Jika tidak, akulah orang yang begitu sedih sekali kerana diriku sebagai anak lelaki tidak dapat menunaikan tanggungjawabku sebagai anak kepada ibunya yang telah meninggal dunia. Yang mana ibu ini telah banyak mengalirkan air mata sepanjang membesarkan diriku tanpa di minta membalas dengan wang ringgit. Namun hanya mengharap anaknya menjadi anak yang soleh. Tetapi adakah diriku ini tergolong dalam golongan anak-anak beliau yang soleh.. Satu persoalan bagi diriku untuk ku nilai diriku sendiri..

Pada malam jumaat ini juga, tanganku ini menggatal menaip www.youtube.com , bukan mencari video bukan-bukan. Tetapi teringat kat Ustaz Akhil Hayy punya ceramah. Tetiba ade satu ceramah beliau bertajuk "Suami Hensem" yang sebelum memulakan ceramah beliau, beliau telah mengalunkan zikrullah selama tujuh minit, sehingga diriku terkedu dan alunan zikrullah itu membuatkan hawa telinga dan tanganku meminta alunan itu di ulang-ulang banyak kali sehinggalah sekarang ini. Setelah 4 jam aku dengar zikrullah aku semakin mahu mendengar.

Untuk menyatakan kepada kalian yang berzikir mengingati Allah SWT ini diharuskan kepada seluruh alam termasuklah manusia. Manusia lupa yang berzikir mengingati Allah SWT ini merupakan makanan rohani. Mana tidaknya roh kita kan tak nampak manalah tau yang dia ni lapar ke tidak. Tapi kalu perut lapar cepat-cepat je cari makan untuk dimakan. Tapi makanan untuk roh lupa pula di cari. Allah S.W.T berfirman:

"Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah:" Diahalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik-baik dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-bintang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara-cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajar oleh Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah daripada mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri daripada makanan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat Hitungan hisab-Nya."

(Surah al-Mai'dah:4)

Banyak ayat-ayat Al-Quran memerintahkan kita mengingati Allah sentiasa, diantaranya ialah pada Surah Al- A'raf ayat ke 205 bermaksud;

"Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu di dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar peringatan-Nya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang. Dan janganlah engkau menjadi daripada orang-orang lalai."

Allah S.W.T berfirman:

"Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya."
(Surah Al-Ahzab: 41)

Ayat-ayat di atas jelas meminta manusia yang beriman supa mengingati Allah Taala senantiasa dan makan makanan yang baik-baik dan halal. Allah juga memerintahkan manusia tunduk dan merendah diri apabila mengingati-Nya.Jelas di sini Allah SWT ingin menzahirkan kedudukan Beliau dengan kita ini yang hanya seorang hamba yan hina di sisi-Nya. Astagfirullahal adzhim. Mari kita renungkan bersama. Adakah kita seperti orang-orang di atas??


pak aRaB, 2010
Abdul Rahman Al-Baweani
UKM, Bangi
4.49 pagi

Rujukan:
Buku Ayat-Ayat Suruhan, Jabatan Kemajuan Islam, 2006.




1 ulasan:

  1. alhamdulillah..Man...entry yg memberangsangkan...keep it up!!
    seronok membaca...bnyk ilmu yg kite leh dapat...thanks!!

    BalasPadam

Daisypath Anniversary tickers