Sabtu, 25 Disember 2010

Secreto de Rahman ComoT: Finale season de UKM..

Kehidupanku bergelar seorang mahasiswa di UKM telah bermula pada Julai 2007. Pada saat itu bermulalah diri in belajar selaras dengan cita-cita orang tua ku yang bersungguh-sungguh mahu melihat anaknya melanjutkan pelajaran di menara gading. Sungguh girang hatiku apabila mula menjejakkan kaki di bumi UKM ini pada masa yang sama juga ku gembira kerana cita-cita ayahku tercapai. Inilah universiti yang aku idamkan sejak pertama kali menjejak kaki di UKM sewaktu diriku di tingkatan enam menghadiri seminar menjawab peperiksaan Kertas Pengajian Am, untuk peperiksaan STPM.

Bermula dengan kursus ku di UKM iaitu Sarjanamuda Pendidikan dengan Kepujian (Pendidikan Khas) merupakan satu kursus yang agak mencabar. Teringat waktu mula-mula masuk ke dewan kuliah sewaktu Minggu Mesra Mahasiswa (3M) kini dikenali sebagai MMP (Minggu Mesra Pelajar), seorang pensyarah yang tidak ku ingat siapa pada waktu itu yang mengatakan, syarat untuk menjadi guru sekurang-kurangnya perlu lepas pointer PNGK 2.75. Memang agak kelu jugalah diri ini. Dari situ juga, aku mula menanam hasrat untuk mendapat pointer PNGK 3.00 dan ke atas. Akhirnya telah ku perolehi.

Berbalik kepada kehidupan di dalam kampus. Aku mula memasuki kediaman Kolej Ibrahim Yaakub (x ingat no bilik) bersama -sama Wadi, Hazmin, dan Dayat. Inilah kali pertama dapat berkawan dengan orang daripada negeri lain dengan rapat selain orang KL dan Selangor. Bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta. Inilah sahabat yang baik dan memahami satu sama lain. Bermula pada semester kedua tahun pertama, Hazmin telah keluar dari KIY (Kolej Ibrahim Yaakub) ke Kolej Tun Hussein Onn di mana dia telah menyertai PALAPES @ ROTU. Kemudian tempat Hazmin telah digantikan dengan Nassier. Pelbagai-bagai ragam..

Bila mengenangkan kembali saat waktu tahun satu, mahu gelak pon ada. Aku bersyukur berada di KIY kerana di situ aku mula di didik oleh Bop Abdul Ghapur merangkap super senior yang tegas namun hatinya baik. Dari situ juga aku mula berorganisasi dan mendapat didikan untuk menjadi manusia, namun waktu itu juga aku beruntung mendapat seorang guru silat yang aku sudah anggap seperti ayah sendiri di bumi UKM ini iaitu Cikgu Roslan, walaupun garang, namun hatinya sangat baik. Tidak pernah kedekut ilmu.

Liku-liku di bumi UKM ini aku harungi dengan baik. Saat itulah join perang DECTAR, Pilihan raya Kampus, kenal ngan SILAT,ISIUKM, bdak2 surau, n etc. Namun kehidupan di universiti ini adalah bebas dari kongkongan keluarga. Kita bebas membuat apa sahaja.Haaaa.. itulah pentingnya berkawan, kerana pemilihan kawan di universiti ini sangat penting. Kerana kawan kitalah akan menentukan perjalanan hidup di bumi kampus. Di sini juga mengenali insan yang muka nya baik, namun hatinya busuk, tikam belakang, orang yang disangka sombong itulah yang kadangkala baik dengan kita.

Bermula dengan nama gelaranku sebagai Azroy @ Rahman 125z, motor kesayanganku. Namun, kini aku telah beralih kepada Honda.. Bukan Honda ACCORD tapi Honda WAVE... hehhe..

Di universiti ini juga aku telah jatuh cinta dengan seorang gadis yang bernama KAMALIAH.. wow, berani mati gile kan.. Namun jodoh xpanjang, penghujungnya, gadis ini telah bertunang ngan senior ku yang bernama HAMDI. Hamdi, ko memang bertuah.. ngeh23..

Bermula dari sikap panas dan berangin kemudian berubah sedikit demi sedikit sehinggalah sekarang. Di sini juga aku telah berkawan ngan Syed Ali, Shamsu, Am, Kak Jah, Bro Syukor, Bro Ajai, Kak Aya, Apan, Nasaie, lin n etc (x terkiro banyaknye). Inilah antara kawan-kawan baikku.. Merekalah banyak membimbing dan membantu membentuk diri ini yang serba kekurangan.

Kemudian berbalik dengan pengalaman berorganisasi di UKM, bermula menjadi AJK2 untuk program surau, kemudian memegang beberapa jawatan di kelab-kelab seperti Silat, PERKIM, PENDIDIK dan JAKSA Kerohanian, KIY.. Sengal kan, dah lah ilmu agama cetek, tiba-tiba diberi amanah berat macam ni. Memang sukar membahagikan masa sebenarnya, namun.. waktu inilah pentingnya ada seorang teman tapi mesra. Dialah yang banyak membantu dalam urusan kerja di dalam kelas. Dia juga banyak membantu aku dalam menjadi manusia yang menghormati orang lain dan tak cepat melenting. Kenangan bersama KAMALIAH akan dijadikan kenangan untuk selama-lamanya. Wajahnya yang manis dan suka senyum, membuat hati ini yang penat menjadi tenang kembali. Namun xlupa juga kepada kawan-kawan baik ku seperti Dayat, Apan, Ali, Nasaie dan Lin yang sangat baik dan ada di waktu aku memerlukan pertolongan dan lain-lain.

Kalau kalian hendak tahu, di bumi UKM ini menjadi sejarah, bdak Comot ini muntah makan ikan patin di Johor, muntah makan ikan patin masak tempoyak yang di masak oleh Ali.. Tapi akhir tahun 2010 menjadi penamat untuk aku muntah, tekak ini boleh makan ikan patin masak tempoyak berkat masakan Cik Mah (isteri Cikgu Roslan ngan Mak Cik Sally) yang membuatkan tekak ini mencuba sampai x termuntah..

Penatnya...

Namun sekarang ini, aku bukan lagi bersama KAMALIAH JAMALUDDIN, namun kini sudah berkawan dengan seorang gadis dari Kelantan, yang ku gelar Gadis Bertudung Merah. Moga panjang jodoh kami. Penat siot bercinta. Tapi kali ni beliau merupakan seorang Ustazah merangkap bakal guru.. belajar di mana n macam mana kami kenal.. Rahsia lah geng.. :D

Sampai sinilah aku menulis, lain kali kita berjumpa lagi.. X sangka ini penulisan bagi penutup tahun 2010. Nantikan penulisan seterusnya...:D

____________________
Rahman Comot @ Pak aRaB
25 Disember 2010
4.21 pagi
Mc Donald Taman Melati, KL..

4 ulasan:

  1. Salam aRab

    Semoga kekal pershabatan dengan gadis bertudung merah hingga ke akhir hayat dalam redhaNya.. juga semoga jadi pendidik yang dapat membawa anak didik ke mercu kejayaan dunia akhirat.. amiin

    BalasPadam
  2. pak arab..lm x dngar cte..tq drop kat page sy..selamat menjalankan tugas sbg pendidik..mari lah sm2 kite membela nasib kanak-kanak kurang upaya..=)

    BalasPadam
  3. werdah: terima kasih atas sokongan.. Amiin..
    budak2: sama2..

    pak aRaB

    BalasPadam
  4. perluka state nama ex-gf mcm tu... hormatilah sket perasaan org lain.... huhuhu

    BalasPadam

Daisypath Anniversary tickers