Selasa, 7 April 2009

Di mana hak OKU???






Kita di Malaysia mempunyai banyak bangunan-bangunan yang indah-indah serta juga dengan system pengakutan yang bagus seperti monorel, LRT, dan lain-lain. Dengan keindahan dan pembangunan bangunan-bangunan sama ada firma atau pun bangunan tempat tinggal, sekolah dan pasaraya menunjukkan bahawa kita sedang menuju ke arah Negara maju dan moden.

Namun sayang sekali dengan keindahan bangunan dan system pengangkutan ini hanya memberikan kemudahan kepada masyarakat yang tipikal sahaja. Ini disebabkan bangunan ini direka untuk menunjukkan kelainan dan keunikan sehinggakan tanggungjawab social terhadap insane yang bergelar OKU hampir dilupakan. Hanya sekadar dipinggiran sahaja insane bergelar OKU ini. Apakah ini digelar manusia yang duduk dan membangunkan bangunan pencakar langit namun hanya manusia yang tidak bergelar OKU yang mampu menikmatinya.

Nama sahaja mempejuangkan Oku, tetapi kita sendiri yang merobohkan kembali hak mereka, dengan system pengankuta yang tidak mesra OKU serta bangunan yang susah dimasuki, menjadi penghalang kepada OKU ini. Jika di lihat jika seseorang OKU berkerusi roda mendapat pekerjaan di pusat membeli belah SOGO. Adakah dia mampu bekerja disitu dengan sempurna? Bagaimana mereka in dapat bergerak bebas dengan baik? Dengan keadaan pelan struktur yang tidak sesuai dan hanya nampak cantik di mata tp sangat sedih bagi OKU. Kemudahan yang terhad..

Kita bayangkan jika OKU ini duduk di Gombak, system pengangkutan yang ada hanyalah bas dan LRT, bagaimana dia hendak ke tempat kerja jika di susah hendak bergerak ke tempat kerja?? Renung-renungkan..

Nampaknya banyak lagi kelemahan dalam hal ini kan? Bagaimana nak selesaikannya yer? Ini hanya pendapat sahaja. Yang pertama yang pelu di ubah ialah dasar kerajaan. Iajuga perlu di susuli dengan pelaksanaan undang-undang. Undang-undang ini menjadi garis panduan kepada semua pihak yang telibat.

Pembinaan bangunan kerajaan mestilah mesra OKU dah lebih bersifat dinamik. System pengngkutan perlu lebih dikemaskini, Iaitu syarikat pengusaha-pengusaha bas mesti menyediakan tempat orang yg berkerusi roda pada satu-satu masa. Tidak lupa juga kepada system pengangkutan kereta api yang yang perlu bangunkan untuk mesra OKU. Iaitu menyediakan laluan khas untuk mereka untuk bertukar tren serta bangunan syarikat kereta api perlu lebih mesra pelanggan dan OKU.

Kemudahan mereka tanggungjawab bersama. Ingat sekali kita berbudi dengan OKU sampai mati mereka akan ingat. Dengan menyediakan kemudahan yang lebih selesa dan sempurna tidak mustahil untuk OKU bekerja dan bergerak bebas serta mampu berdikari dengan bekerja.

Menurut kata pujangga, Allah SWT tidak akan mengubah kehidupan sesuatu kaum sehingga kaum itu terlebih dahulu mengubah diri mereka. Ini sangat jelas meminta kita mengubah kebiasaan kita dengan memberi keperluan untuk OKU bebas bergerak tanpa halangan, tidak mustahil juga mereka mampu menjadi oarng Berjaya suatu hari nanti. InsyaAllah..

Buatlah sesuatu kerana Allah SWT, serta mulakanlah sesuatu pekerjaan dengan Bismillah”




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers