Jumaat, 3 April 2009

kesian ngan OKU atau lebIH menjadikan mereka lebih OKU....

Bila kita berkata tentang OKU, sudah tentu bermain diminda kita dengan perasaan kasihan dan orang yang tidak mampu untuk berusaha. Ramai yang tidak mengetahui bahawa masyarakat Malaysia merupakan masyarakat yang hampir keseluruhannya berpegang teguh dengan model kebajikan dan model perubatan.
Kemungkinan masyarakat Malaysia di ajar untuk bersikap demikian, mungin juga masyarakat Islam menafsirkan bahawa golongan OKU merupakan golongan yang lemah dan tidak berupaya serta perlu dibantu oleh masyarakat sekeliling. Mungkin juga masyarakat di Malaysia bersikap pemurah dan ingin membantu golongan oKU ini.
Namun terdapat juga golongan OKU di anggap golongan yang perlu dibantu serta dibantu dalam semua aspek. Namun bagi saya mungkin juga masyarakat tidak meyakini kelebihan dan kekuatan golongan ini untuk bekerja. Persepsi ini sedikit sebanyak menjadikan OKU berfikir negative terhadap masyarakat yang dikelaskan “normal”. Kebanyakan modul ini sedikit menjadi OKU kurang untuk berusaha kerana masyarakat sedikit sebanyak menidakkan keupayaan mereka.
Bagi saya pemikiran masyarakat perlu di ubah secara berkala iaitu sedikit demi sedikit, kerana perubahan secara drastic hanya memberikan kesan sementara ataupun banyak yang negative dari positif. Pemikiran yang perlu diubah ialah berubah dari modul kebajikan dan modul perubatan yang lebih memanjakan OKU serta menidakkan keupayaan OKU kepada Modul hak asasi yang lebih member peluang kepada oKU mencapai cita-cita serta bersaing dengan orang normal di dalam kehidupan harian mereka.
Model hak asasi juga dilihat sebagai model yang lebih memberikan kebebasa serta hak-hak yang patut mereka perolehi seperti dalam bidang pendidikan, pekerjaan, kemudahan awam dan lain-lain. Jika kita sedari, golongan ini juga di diskriminasi secara tidak langsung oleh masyarakat sekeliling. Di antaranya dari segi pendidikan ada golongan OKU yang tidak dapat mendapat peluang pendidikan seperti golongan yang mempunyai masalah yang teruk seperti ADHD, autism dan lain-lain. Namun ada juga yang di diskriminasikan oleh firma-firma untuk mereka mendapat peluang pekerjaan. Kerana mentaliti masyarakat sendiri tidak membenarkan mereka menunjukkan keupayaan mereka.
Namun jika mereka diberi peluang sedikit sebanyak memberikan mereka peluang untuk berdikari daripada masa ke semasa. Ini boleh membantu mereka lebih berusaha menjadi boleh berupaya bersaing secara sihat dengan orang normal yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers